יום שבת, 11 במאי 2013

חבס



מה קורה לחברת חבס?
אין עוררין על כך כי עד לפני מספר שנים, חברת חבס נחשבה לסיפור הצלחה של ממש בעיני כל מי שיודע דבר או שניים על תחום הנדל"ן. החברה עסקה בהשקעות שונות בתחומים של נדל"ן בארץ וברחבי העולם, בדגש על מדינות מערב אירופה. החברה עסקה בשני תחומים מרכזיים - גם רכישה של פרויקטים חדשים וניהולם, וגם רכישה של נדל"ן ישן, השבחתו ואז מכירתו או השכרתו במחירים גבוהים יותר ממה שנרכש בשעתו. יחד עם זאת, בשנתיים האחרונות המניה של חבס רק הולכת וצוללת עוד ועוד. אז מה בעצם השתבש בדרך?

כמה דברים שהשקיעו
התהליך של ירידת הערך של חברת חבס החל למעשה עם המשבר הכלכלי הגדול אשר פקד את ארה"ב ומדינות אירופה השונות בסוף העשור הקודם. המשבר השפיע רבות גם על השקעות הנדל"ן במדינות שונות באירופה. אמנם חברת חבס השקיעה במדינות איתנות יחסית מבחינה כלכלית, אך גם אלו הושפעו מן המצב הלא פשוט מבחינה כלכלית בכל העולם. בסופו של דבר, התהליך הבשיל לכך שהחל משנת 2011, החברה הולכת ורושמת הפסדים כל הזמן.



ההשקעה בקרן ההולנדית
עוד סיבה מרכזית ביותר בהקשר להפסדים של חבס היא ההשקעה אשר היא ביצעה בקרן ההולנדית אשר נקראת NIT. קרן זו התפוצצה למעשה בשנת 2011, והתבררה כמניה בעייתית מאד, אשר צנחה בבורסות באירופה ביותר מ50%. הצניחה הזו השפיעה כמובן על המניות של חבס בארץ, מה שהוביל לירידה שלה. מכיוון שהחברה השקיעה רבות בקרן הריט, המפלה שהיא ספגה הייתה קשה. מכאן, עקב השקעות נוספות אשר לא עלו יפה, החלה המניה להתדרדר בקצב מהיר יחסית, וכיום ערכה הוא נמוך למדי.

כדור שלג מתגלגל
מכאן, ההפסדים רק הולכים ומצטברים עם הזמן, שכן בעקבות ההפסדים וההשקעה בקרן ריט ההולנדית, החלו גם לצוץ תביעות של בעלי המניות דרך החברה, שטוענים כי הם לא קיבלו דיבידנדים שמגיעים להם לפי חוק. חשוב מאד לעקוב אחרי התהליכים שעוברת החברה וגם אחרי התביעות, ולראות לאיזה כיוון המניה תפנה, והאם החברה תפנה לכיוונים חדשים בעולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה