יום ראשון, 9 בדצמבר 2012

מה הן לקויות למידה ?




אנשים רבים בארץ ובעולם בגילאים שונים, ילדים ומבוגרים כאחד סובלים מבעיות שונות כאלה ואחרות אשר מוגדרות כיום תחת הקטגוריה של – לקויות למידה. אפשר לומר, כי לקויות למידה כוללות מספר תחומים שונים אשר משפיעים בצורה משמעותית ביותר ובאופן השלילי על המיומנויות הלימודיות והתפקודיות של האדם אשר סובל מהן. לקויות למידה מקשות לעבד מידע חדש, ללמוד קרוא וכתוב וחשבון בסיסי, לשלוף מידע מן הזכרון ברגע הרצוי בשכבת גיל מסוימת וכיוצא באלה סוגים שונים של הפרעות שונות, המכבידות מאד על האדם. לקויות למידה הן גם מולדות, הן עוברות בתורשה שלנו וגם תלויות תרבות וחברה. יש לקויות למידה שיחשבו כלקות בחברה אחת בעוד שבחברה אחרת יחשבו אלה לנורמה.
לקויות למידה ואינטליגנציה
בעבר היו מייחסים לקויות למידה לרמת אינטליגנציה נמוכה והילדים שאובחנו כך נאלצו לבלות שנים במוסדות או בכיתות לימוד מיוחדות לילדים כאלה. כיום ברור כי אין קשר בין לקויות למידה ואינטליגנציה נמוכה וכי הילד יכול להיות בעל אינטליגנציה מאד גבוהה ועדיין לסבול מלקויות למידה. לקויות למידה נפוצות הן: דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה. דיסלקציה מתבטאת בשגיאות כתיב רבות וקשיים בקריאה, דיסגרפיה מתבטאת בקשיי כתיבה ודיסקלקוליה מתבטאת בקשיים של חישובים מתמטיים בסיסיים.


כיצד מאבחנים לקויות למידה ?
שלושת התחומים שבהם ניתן לאבחן לקויות למידה הם התחום הקוגנטיבי שבו קיימים קשיים של קשב וריכוז, קליטה ויישום של השפה, תפיסה חזותית ושמיעתית, בעיות של זיכרון והתמצאות המרחב, חוסר אסטרטגיה לימודית מיטיבה קשיי אירגון וכיוצא באלה. התחום השני הוא התחום ההתנהגותי שמאופיין בדפוסי התנהגות אימפולסיביים, חוסר שקט, חוסר יכולת להתארגן או לתכנן באופן יעיל, התנהלות איטית מאד וכדומה. התחום השלישי הוא התחום הריגשי והחברתי המגיע כתוצאה מכשלון בשני התחומים הקודמים הגורם לדימוי עצמי נמוך, לפחדים שונים ולחרדות. כל אלה יכולים להוביל לבעיות חברתיות קשות.
טיפול בהפרעת לקויות למידה
לאחר שעושים אבחון לקויות ל מידה אצל הילד מתאימים לו את הטיפול המתאים למצבו וללקות הלמידה שהתגלתה אצלו. תלמידים אלה יכולים לקבל הקלות והתאמות בזמן הלימודים והבחינות.

2 תגובות:

  1. מה עמדכתם בנוגע לטיפול בלקויות למידה באמצעות כדורים למינהם (ריטלין לדוג')? האם יש תחליפים טבעיים לכדורים אלו? קראתי איפשהו שנטילת כדורי עצה כחולה יכולים לעזור לילדים עם לקויות למידה..

    השבמחק
  2. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שיותר מדי הורים היום לא מנסים לעזור לילדים לפני כשהם נוסעים לעשות אבחון דידקטי, כמובן שיש ילדים שצריכים את העזרה ואבחון יעזור לזה.
    אני זוכר כאשר המורה של בני הצעיר באה אלי ואמרה לי שהיא ממש צריכה לדבר איתי (כאשר אספתי אותו מבית הספר) ואמרה לי שהיא חושבת שאני צריך ללכת למאבחנת דידקטית אשר תעזור לבני לפתור את הבעיות הלימודיות שלו.
    אני החלטתי לשבת עם בני ולעשות איתו שיעורי בית מספר ימים, ראיתי שהוא מתקשה קצת במתמטיקה אבל לא נראה כמשהו שמחייב אבחון דידקטי. מאז אני עוזר לו בשיעורי בית והוא לאט לאט תופס את העניין.
    אני חושב שכדאי לתת לו לנסות לבד קודם כל ואם עדיין יש בעיות רק אז לפנות לאבחון מקצועי.

    השבמחק