יום שבת, 8 בדצמבר 2012

שירות לאומי לבנות דתיות



כיצד פועל שירות לאומי לבנות דתיות?
אחת הדרכים לשרת את המדינה שלא דרך שירות צבאי היא כמובן באמצעות שירות לאומי. במקרה בו מדובר על בחורות דתיות, הרי שעבורן יש מסגרת ספציפית של שירות לאומי לבנות דתיות, אשר מותאמת בדיוק לאוכלוסיה ייחודית זו, ומאפשרת לבנות לתרום תרומה משמעותית למדינה בדרכים שונות ומגוונות במסגרת השירות הלאומי שהן מבצעות. על מנת להבין כיצד מתנהל שירות לאומי לבנות דתיות יש להכיר קודם כל את המנגנון של השירות.

בישראל נועד השירות הלאומי לשמש תחליף לשירות צבאי. את השירות הלאומי ניתן לקיים במסגרות חינוך, רפואה או רווחה כמעט בכל מקום בישראל. אל השירות הלאומי רשאי לגשת כל מי שקיבל פטור מחינוך צבאי. מלבד שירות לאומי לבנות דתיות, שהן אחת האוכלוסיות הגדולות ביותר הלוקחות חלק בשירות, ישנה אפשרות להתנדב אל שירות לאומי לערבים, חרדים וצעירים אשר קיבלו פטור עקב סיבות רפואיות או דתיות.

שומרות על האמונה במדינה
כאמור, שירות לאומי מזוהה בעיקר עם בנות דתיות. הסיבה הראשונה לכך היא איסורים הלכתיים, אשר מקשים על בנות דתיות להתגייס לצה"ל. מהבחינה הזו שירות לאומי לבנות דתיות מאפשר להן מצד אחד לעבור מסלול הדומה לזה שעוברות בנות אחרות, אך מצד שני עדיין לשמור על האמונה שלהן. חשוב לזכור כי שירות לאומי לבנות דתיות גם מיטיב עם החברה, משום שהוא בא לידי ביטוי במוסדות הזקוקים לכוח אדם צעיר.

הסיבה האידיאולוגית והקשר הלאומי

סיבה נוספת בגללה ישנו ביקוש רב עבור שירות לאומי לבנות דתיות היא אידיאולוגית. חשוב להבחין בין בנות אשר התחנכו באופן ציוני ותחת מסגרת יהודית-לאומית לבין בנות חרדיות, אשר אינן מתגייסות לשירות. עבור בנות דתיות לאומיות, השירות הוא תרומה למדינה. החברה ממנה הן באות אינה מעודדת השתמטות, לכן השירות הלאומי הוא האופציה היחידה לתרום.

מפעל ישראל ייחודי

שירות לאומי לבנות דתיות הוא ללא ספק מפעל ייחודי למדינת ישראל. ניתן לראות בו לא מעט יתרונות, לכן משרד החינוך וזרועות ממשלתיות אחרות תומכות בו ומעודדות בנות ובנים בעלי פטור משירות צבאי רגיל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה