יום שני, 14 באוגוסט 2017

תמ"א 38



תמ"א 38 היא תכנית של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה כדי להגן על כולנו מפני רעידת אדמה שיכולה להגיע בכל עת. אמנם תסריט של רעידת אדמה שהורגת אלפי אנשים נראית לכולנו כמו דבר רחוק על גבול הדמיוני והבלתי אפשרי אך מהר מאוד מדינת ישראל יכולה להיפגע ברעידה שכזו והסטטיסטיקה מראה שהאזור בו אנחנו נמצאים מאוד לא יציב מבחינה סיסמולוגית. הכל היה טוב ויפה אם הבנייה כאן הייתה כולה חדשה לפי הנהלים הכי מחמירים אך לא זהו המצב, ויש הרבה בניינים ישנים מאוד משנות החמישים והשישים שעד היום מאוכלסים על ידי אנשים רבים שבעת רעידת אדמה יהיו בסיכון רב.
 
מה קובעת תמ"א 38?
תמ"א 38 היא סדרה של היתרים והטבות שניתנות לאלו שיזמו פרויקטים לשיפוץ של בתים ישנים. יחד עם תמ"א 38 ניתן לשפץ בניין ישן ורעוע בצור הרבה יותר מהירה וגם הרבה יותר זולה כאשר היזמים מקבלים תמריצים גם מבחינה כספית וגם מבחינה בירוקרטית. לא קל לבנות או לשפץ דבר מה בישראל ואפילו כדי לקבל היתר בנייה לבניית יחידה דיור יש צורך להמתין כמה חודשים ולעתים אפילו שנה שלמה ובכל ההקשר של התחדשות עירונית תמ"א 38 שמה לזה סוף. לתמ"א 38 יש הגבלות מסוימות כמו למשל מספר הקומות שאפשר להוסיף לבניין או כמות המטרים הרבועים שאפשר להוסיף לו.

מה החסרונות בתמ"א 38?
עם כל הרצון הטוב שתמ"א38 הביאה לעולם עדיין היא לא סיפקה יזמים רבים. ההגבלה על כמות המטרים שאפשר להוסיף לבניין מסוים יחד עם כמות הקומות המעטה לא עודדה הרבה יזמין כמו שהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה חשבו שהיא תעודד ולכן אחרי זמן מה יצאה תמ"א 38 ב' שכללה היתרים רבים יותר וגם תכנית פינוי בינוי פשוטה יותר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה